Data management creëert snellere besluitvorming.

Intussen zijn de meeste CEO’s van bedrijven wel doordrongen van het feit dat data management en het digitaliseringsproces een onmisbare dimensie is geworden van ieder bedrijf. Zelfs de meest conservatieve CFO die investeren in IT niet zo noodzakelijk vindt, want ‘de systemen draaien toch prima zo’, begint zich achter z’n oren te krabben. Aanpassen van de organisatie op de nieuwe digitale realiteit is momenteel een onderwerp dat hoog op de agenda’s staat van de boardrooms. De onderzoeken van Gartner zijn daarin ook volstrekt duidelijk: bedrijven die niet aan ‘digital transformation’ doen gaan dat merken. Op iedere ‘Digital IT nieuwsfeed’ waar ik op ben geabonneerd vliegen je de ontwikkelingen op dit gebied je om de oren. Nog afgezien van de (email) informatie van de grote IT leveranciers die je graag laten weten wat zij nu weer hebben ontwikkeld en waar het volgens hun naartoe gaat. Je kunt ‘Big Data’ een hype vinden of niet, het bestaat en alle grote IT leveranciers zijn er mee bezig. Het is een onomkeerbaar proces. Toch krijgen veel bedrijven een radicale verandering op dit gebied niet van de grond. En waarom is dat dan?

Het starten van grote nieuwe IT projecten binnen bedrijven heeft (in ieder geval in Nederland) een treurige reputatie. Weinig leden van de board hebben zin in een afschrijving van tientallen miljoenen omdat het systeem niet heeft opgeleverd wat het zou moeten doen. Dat is overigens ook vervelend. Maar niks doen is geen optie. In toenemende mate zien we Agile (marketing, Lean) en Scrum aan populariteit winnen. Dus stapsgewijs naar een succesvolle verandering, waarmee de focus op het resultaat nauwlettend wordt gevolgd. Maar het geeft ook ruimte voor experimenten, die kunnen slagen of mislukken. Het formuleren van een strategie die door alle geledingen van een bedrijf moet worden goedgekeurd, is verleden tijd omdat dit te lang duurt. Haal uit de strategische scenario’s een onderwerp, stel een doel, en ga ermee aan de slag en beoordeel dit op korte termijn. Langs deze weg van trial en error ontstaat de weg naar succes.